Tuesday, November 18, 2008

kita dan solat

Ramai orang tanya aku nape KMB ni cam teruk smacam. Aku bknnye malas nak jawab tp kalau jawapan dah ada depan mata, buat apa nak tanya lagi. Para sahabat pernah bertanya kpd nabi tntg ayat “sesungguhnya solat mencegah dari perbuatn keji dan mungkar” (al-ankabut:ayat 45). Maka nabi pun menjawab,”jika solat seseorang itu tidak sempurna maka solatnya tidak dapat mencegah perbuatn keji dan mungkar”.
Pagi tadi aku ada klas solat kat surau. Bila aku chek2 balik, rupanya ada banyak lagi yang salah dalam solat aku. Agak2 solat aku selama ni betul ke salah? Aku pun terfikir gak, entah2 solat kite ni Allah terima ke x? patutla aku tengok ada yg tak pakai tudung, ada yg isap benda yg diisap, ada yg ponteng usrah, entahla lu fikir la sendiri !(dgn gaya Nabil)
Betul ke kita solat 5 waktu?
Lepas
Betul ke kita solat wajib berjemaah
Err..
Betul ke kita solat di awal waktu ngan imam?

Betul ke solat kita tu ikhlas kerana Allah?
Betul ke dalam solat kita khusyu’?
Atau kita dalam golongan yang solat tapi celaka? Yang solat cam monorel? Yang solat cam ayam patuk nasi?
Ingatlah: “sesungguhnya amalan yang pertama akan dihisab oleh Allah ialah solat, jika baik solatnya maka baiklah segala amalannya. Jika buruk solatnya maka buruklah segala amalannya.”.

Abis tu camne? Tanya iman , Tanya islam , hisab diri.
“learn, live, love islam”

No comments: