Thursday, November 6, 2008

“Hidup ini tidak seindah sentuhan mata. Kadang-kadang naik, kadang-kadang turun….selalunya turun”

“Hidup ini tidak seindah sentuhan mata. Kadang-kadang naik, kadang-kadang turun….selalunya turun”

KMB oh KMB. Orang selalu mengadu, busy itula, busy ini la. Macam mane hidup kt kmb ni sebenarnya? A friend of mine once told me that KMB stands for Kerja Masih Banyak. IB pulak Internationally Busy. Kalau sesiapa pernah terjumpa blog super seniors kita, diorang plak cakap IB ni Ikan Batu. Kenapa? Waallhualam. Mungkin sebab makanan DS tak sedap kot. Sekarang mcm mane pulak? Entahla, bagi saya, makanan kt DS tu dah lebih dari cukup. Sedap tu sedap la jugak. Semua orang ada pendapat masing-masing. Kalau nak dibandingkan dengan saudara kita yang dekat Psakistan, Iran semua yang baru menghadapi ujian besar – gempa bumi? Bersyukurlah dengan apa yang ada…


*

*****

“Abang, life kat KMB best ke?”

“Boleh tahan la”

“Boleh tahan je?”

“Best la jugak. Kawan-kawan semua sporting dan supporting. Banyak kepala jugak la kat sana. Tapi tu yang best tu”

“Ohh.. kiranya abang memang suka la life kt kmb?”

“Agak aar. Walaupun busy macam apa. Sampai pressure tu perkataan biasa. Sampai kadang-kadang tu terasa macam nk drop je IB ni. Tapi kawan-kawan tu buat abang terasa nak stay. Teruskan perjuangan.”

“Wah. Semangat nye abang ni. Skema gler ayat. Hehe. Abang kata kawan-kawan ada banyak kepala. Macam mane tu? Macam mane abang bleh unite kalau x sekepala? Batch saya sekarang tak unite sebab banyak kepala la bang. Tak best bang bila x unite”

“Two heads are better than one. Btul tak?”

“Btul-btul-btul” ( gaya upin dan ipin)

“Macam tula. Kalau kita nk unite, kita kene ketepikan segala perbezaan. Kalau kita asyik tengok dan cari keburukan dan perbezaan kita dengan kawan-kawan, macam mane kita nak nampak persamaan?”

“maksud abang?”

“Yelah, kalau asyik nk cari kelemahan orang je, kita tak kan nampak kelebihan dia. Kalau asyik nak carik perbezaan antara kita, kita tak akan nampak persamaan antara kita”

“betul la bang”

“memang la betul, tak kan abang tipu kot.”

“haha”

“ bila kita banyak kepala, bererti akan ada banyak idea. Bila banyak idea, baru best nk buat apa-apa. Baru creative sket. Tak delah asyik idea sama je setiap kali. Minda tak berkembang langsung.”

“agak betul di situ. Betul la bang, bila saya asyik dengan geng saya je, lama-lama rasa macam bosan sebab tak da pembaharuan.”

“tak salah kalau ada geng, tak da siapa nak larang. Tapi bukan ke merapatkan ukhuwah tu tuntutan agama? Kalau kita tengok balik hadith nabi yang suruh kita senyum sebagai sedekah tu, pernah tak kita fikir significant dia? Senyum tu sebenarnya salah satu cara termudah untuk merapatkan ukhuwah. Banyak lagi hadith dan ayat quran cakap bende yang sama.”

“……..”

“ firman Allah dalam surah Al-Hujurat ;10. Sebenarnya orang-orang Yang beriman itu adalah bersaudara, maka damaikanlah di antara dua saudara kamu (yang bertelingkah) itu; dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu beroleh rahmat.”

“ Jadi bang, what if dia tu sedara seaqidah kita?”

“ ada sebuah hadith yang marfumnya ; tiada beriman seorang kamu hingga ia mencintai untuk saudaranya apa yang ia cintai untuk dirinya. Hadith riwayat bukhari dan muslim. Maksudnya kat sini, kalau saudara kita rasa kene pukul, kita akan rasa sakit sekali, kalau kita nak straight a’s kita nak saudara kita dapat straight a’s sekali, kalau kita rasa lapar, nk makan, kita akan fikir, saudara kita lapar x?saudara kita nak makan tak? Ini satu tuntutan agama.pernah kita terfikir tak?”

“tapi bang, kalau ada seorang tu yang kami memang tak suka dia bang. Nak buat macam mane pulak?”

“laa.. kenapa sampai macam tu sekali, apa salah dia?”

“ntahla bang, dia macam sombong la bang.”

“itu dah sifat dia. Cuba tegur dia cara baik. Kita ni kan orang Islam, kita patut jadi macam air, kalau ada batu yang menghalang kita mengalir, kita lalu sebelah dan atas batu tu. Jangan jadikan penghalang tu sebab kita terhenti. Creative la sket. Carik cara yang paling sesuai dengan jiwa dia untuk tegur dia.cuba untuk fahami jiwa dia. Cuba untuk jadi kawan dia. Find your common ground.”

“ eh bang, saya mintak diri dulu bang, ada kelas pulak lepas ni. Assalamualaikum bang.”

“ok ok. Cepat cepat pergi kelas, jangan lambat. Demi masa, sesungguhnya manusia dalam kerugian, kecuali mereka yang beriman dan yang beramal soleh. Waalaikummussalam.”

**********

“ wahai saudara KMB, exam semakin menghampiri, study bila lagi?”

No comments: